به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین؛ مهدی فکری، مدیر عامل شرکت صنایع کاشی و سرامیک الوند در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به رشد تولید و فروش شرکت طی ماههای گذشته، اظهار کرد: شرکت الوند در آبان ماه امسال با فروش 734میلیون متر مربع انواع کاشی و سرامیک به ارزش 20میلیارد و 700میلیون تومان رکورد پنج ماه قبل خود را ثبت کرد.
وی افزود: همچنین در آذر این رکورد باز هم افزایش یافت و تولید شرکت به یک میلیون و 4 هزار متر مربع و فروش به 30 میلیارد و 700 میلیون تومان رسید که البته برخی تصور میکردند که پس از یک رکورد، افت فروش به وجود خواهد آمد که این اتفاق نیفتاد؛ به این ترتیب برخلاف انتظار که پیشبینی میشد تولید ما در دی ماه به 200هزار متر مربع برسد، در این ماه 837 هزار متر مربع انواع کاشی و سرامیک به ارزش 24 میلیارد و 400 میلیون تومان به فروش رسید.
فکری کیفیت را عامل اصلی این موقعیت دانست و بیان کرد: ما در سال 97 بخشی از بازار لاکچری را از دست دادیم ولی با وجود حتی حدود 147شرکت تولیدکننده کاشی و سرامیک در کشور، باز هم به خاطر افزایش کیفیت این بازار را به دست آوردیم؛ بنابراین ضمن شرایط رکود صنعت ساختمان در سال 98 و 99، اعتقاد داریم که مردم از جنس با کیفیت استقبال میکنند.
به گزارش خبرنگار مهر، مهدی فکری در حاشیه بازدید خبرنگاران از واحدهای تولیدی کاشی و سرامیک، اجرای طرح مسکن ملی و صادرات به بازار اوراسیا را دو عامل رونق تولید در سال رونق تولید ملی دانست و گفت: پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا و امضای تفاهمنامه تجارت ترجیحی و آزاد با کشورهای عضو این اتحادیه، زمینه رونق تولید ملی در بخشهای مختلف از جمله صنعت کاشی و سرامیک را فراهم خواهد کرد؛ این در شرایطی است که اجرایی شدن طرح ملی مسکن در سال آینده نیز میتواند به حرکت سریعتر تولید کمک کند. عضو انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک افزود: هم اکنون وضعیت تولید در شرایط مطلوبی به سر میبرد و این در حالی است که شرکتهای ایرانی به شرط ارتقای کیفیت تولید، میتوانند از این شرایط مساعدی که به لحاظ بازار پیش روی ما قرار گرفته، بهرهبرداری کنند. وی با بیان اینکه با وجود تحریمها و مشکلات داخلی، تولید کاشی و سرامیک مشکل چندانی ندارد و به مدد بازارهای صادراتی، شرایط خوبی را تجربه میکند، خاطرنشان کرد: در این صنعت برخلاف بسیاری از صنایع، فروش موضوع اصلی است، چراکه ۱۴۷ کارخانه کوچک، متوسط و بزرگ در این حوزه فعالیت میکنند که مجموع تولید سالیانه آنها بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون متر مربع است.
فکری گفت: خاک به عنوان ماده اولیه تولید این محصولات است و شرکتهایی که برای تهیه این ماده اولیه از چند منبع تأمین استفاده میکنند، با مشکل چندانی مواجه نشدهاند؛ این در حالی است که لعاب به عنوان دیگر ماده اولیه، مورد استفاده در این هنر- صنعت قرار میگیرد که این کالا هم به لحاظ ارزشی، سهم بالایی در تولید کاشی و سرامیک دارد و بین ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینههای تولید را تشکیل میدهد؛ اگرچه در گذشته، حجم زیادی از لعاب مورد استفاده در این صنعت، از خارج وارد میشد، اما امروز شرکتهای تولید داخلی، استفاده از لعاب با کیفیت ایرانی را به نمونههای مشابه خارجی، ترجیح میدهند. وی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز در دو سال گذشته، در تغییر رویکرد تولیدی شرکتهای ایرانی بیتاثیر نبوده است، تصریح کرد: یکی از مشکلات برخی شرکتهای تولیدکننده، عودت شدن محصولات از سوی خریداران خارجی و داخلی به دلیل کیفیت پایین لعاب مورد استفاده بود، اما رشد نرخ ارز سبب شد تا لعاب سازان داخلی با ارتقای کیفیت محصولات خود، جای تولیدکنندگان خارجی را بگیرند. فکری در ادامه به اجرایی شدن طرح ملی مسکن در سال آینده اشاره کرد و گفت: این موضوع میتواند جهش خوبی در صنعت ساختمان و صنایع تولیدی زنجیره تأمین آن ایجاد کند؛ به نحوی که صنعت کاشی و سرامیک از این رونق بیبهره نیست و البته برای پوشش کامل نیازهای این طرح آمادگی دارد. وی با اشاره به کشورهای رقیب ایران در بازار بینالمللی کاشی و سرامیک، اظهار داشت: کاشی ایرانی با هزینه تمامشده پایینتر نسبت به چین، هند و ترکیه، فاصله قیمتی زیادی با محصولات این کشورها دارد و شرکتهای داخلی به شرط حفظ و ارتقای کیفیت میتوانند جایگاه خوبی در بازارهای جهانی داشته باشند؛ ضمن اینکه الحاق ایران به اتحادیه اوراسیا در آینده نزدیک و برخورداری از معافیتهای تعرفهای در واردات محصولات ایرانی به کشورهای عضو، میتواند بازارهای جدیدی در اختیار تولیدات ایرانی قرار دهد. این عضو انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک خاطرنشان کرد: ارتقای کیفیت به عنوان رمز اصلی ماندگاری در بازارهای هدف صادراتی مطرح است و این در حالی است که برخی شرکتها با ورود به تولید محصولات لوکس، سهم بیشتری از بازارهای صادراتی به ویژه در اتحادیه اروپا و کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس را کسب کردهاند که این امر، ارزش افزوده بالایی برای آنها رقم زده است. فکری بازگشت ارز حاصل از صادرات از سوی تولیدکنندگان و صادرکنندگان موفق ایرانی را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: ارز حاصل از صادرات به روسیه از طریق بانکهای عامل به داخل کشور بازگشت داده میشود؛ این در حالی است که مطابق بخشنامه صادر شده از سوی بانک مرکزی، ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشت داده میشود؛ ضمن اینکه در برخی بازارها نیز، کار با عملیات تهاتر، معادل کاشی و سرامیک صادر شده، مواد اولیه، تجهیزات و اجناس مورد نیاز به کشور وارد میشود. فکری خاطرنشان کرد: نکتهای که پیش روی بازارهای صادراتی کشور طی سالهای گذشته قرار گرفته، از دست رفتن بازار آفریقا است که بعضاً از سوی برخی شرکتها به دلیل نبود نمایندگی قوی، بازار از دست رفته است، اما به هر حال با تلاش انجمن دوستی ایران و آفریقای جنوبی، نفوذ در این کشور مهم قاره سیاه در دستور کار قرار گرفته است که میتواند مرکزی برای صادرات کاشی و سرامیک به دیگر کشورهای این قاره باشد.